Na 25 jaar klassieke autoblaadjes lezen ben ik om, ik heb een 2 cv gekocht, hij staat in de schuur van ons vakantiehuis in de Auvergne Frankrijk.
Een technisch begaafde vriend haalde me over. “Het is geen rocketscience. De motor van een eend haal je in een uurtje uit elkaar op de keukentafel.” Ik vond een eend op de franse marktplaats. De verkoper reageerde niet. Ik moest al weer terug naar Nederland, maar m’n Vlaamse maat redde me. “Ik bel die man wel en haal m wel op.” Hij heeft vele malen moeten bellen, maar uiteindelijk was er contact.
Plots kreeg ik een mail met o.a de volgende verheugende tekst (een eend, heet een ‘geit’ in belgie)
De Geit is gekocht !!!
Met 2 volledige motors , 2 halve motors en 2 versnellingsbakken.
Dit alles zit in de koffer van de 4×4 samen met nog wat blikwerk dat in de koffer van de Geit zat.(Fotoos morgen)
De Geit zelf moet dinsdag gehaald worden want alle 4 de banden zijn om zeep.
Bij de vraag waarom hij dit niet vermeld heeft zei hij dat na het zoveelste telefoontje :Ten 1ste: zien dat ze komen opdagen , 2de :meestal wordt er rond de pot gedraaid en is het meer om tijd te verdrijven , 3de ; er wordt een belachelijk laag bod gedaan omdat ze toch alleen maar kwamen om te kijken en niet om te kopen.
M’n maat meende dat het chassis wel goed was, de carrosserie (de cas, in het vlaams) ‘needs some attention’ , zoals de Engelse verkopers van een wrak van een boot zo eufemistisch zeggen.
Ik heb het kenteken, “carte grise.” er bij.
Er missen wel wat originele onderdelen. Maar ik weet al wat adresjes om langs te gaan.
Daar zit je dan in Holland als trotse eendenbezitter. Ik ben me maar gaan inlezen. De oorspronkelijke motor van een eend uit 1953 is 375 cc. Daarmee rijdt ie 60 km per uur. En minder als t heuvel op gaat. “Dat vinden vrachtwagenchauffeurs die achter je hangen op zoa’n smal weggetje heerlijk.
Dus compromis 1; Ik heb een sterkere motor gekocht. Geen 425 cc, maar een 625 cc. Daarmee kan de eend 110! Bij een heerlijke zaak in Groningen: In m’n eendje. Een echte passionado.
De originele motorkap moet 21 ribbels hebben. Die zat er niet bij. Na lang zoeken vond ik die in Normandie. Een dag voor we weer naar Frankrijk gingen had ik een verrrassing voor mijn vrouw: We gaan een klein omweggetje maken. We kwamen bij een boer en kochten daar de motorkap, 4 deuren en 2 wielkasten. ‘Hoe komt u er aan?” “In 1986 toen ik deze boerderij kocht, stond dit in een stalletje. Laatst heb ik het daar uit gehaald en op internet gezet. De oude baas vertelde rustig verder. Hij wees ons op het geluid van een autoweg. Toen ik dit kocht was er een trace voor de weg gemaakt, dat liep 4 km van mijn huis. Maar er was een kasteelbezitter wiens jachtterrein doorsneden zou worden door het kasteel. Alle grond was al aangekocht, procedures afgerond, maar hij had goede contacten in Parijs. En de Weg werd omgelegd. Nu ligt ie op 400 m afstand van mijn boerderij.”
Aangekomen in Frankrijk en zag ik hem voor t eerst. Ik schatte het project op 3 jaar. Mijn vrouw op 10. We begonnen de motorkap er af te halen. Schroeven is niet nodig. Die schuif je naar de zijkant. En de stoelen. De bodemplaten bestonden uit meerdere lagen blikken plaatjes die telkens een nieuw gat bedekte. Gelast en gepopnageld. Die zijn we nu aan het verwijderen.
We hebben nu twee kleuren, zeegroen en een grijsblauw van de motorkap en wielkasten. Mijn vrouw begint nu zo enthousiast te worden dat ze hem helemaal in topstaat wil brengen. Ik zelf vind de ‘rat look’ mooier. Geconserveerd roest zeg maar. U begrijpt dat er nog een paar gesprekjes gaan volgen!
Deze zomer gaan we de carosserie van het chassis scheiden. 12 bouten maar, schijnt t. Daarna last mn maat er nieuwe balkjes en bodemplaten in.
Je kunt alle onderdelen nog nieuw kopen! In onderdelen kost een eend dan 12.000 euro ongeveer.
‘Frans hou je bij wat we uitgeven aan de eend?” “Waarvoor?” “Nou dat is leuk.” ‘ik begin al een beetje te beseffen dat dat weleens minder leuk kon zijn dan ze denkt.” ‘Ik noteer dat in mijn takenlijstje. Duurt nog even voor ik er aan begin.”
Eén Reactie to “Nieuwe eend, 2 cv, uit 1953”
juli 26, 2018
Egbert VonkemanMet 625 cc zal 602 cc bedoeld worden, of een Visa-motor met 652 cc