Anderhalf jaar geleden kocht een vriend een eend voor mij. Volgens het kenteken zou hij uit 1953 zijn. Maar de verrroeste carosserie die er bjj zat was van later datum. Ik ruilde daarna een camera voor een carosserie met bijkleurende wielkappen die al ouder was, maar mogelijk ook niet uit 53. Maar ook deze opknappen kost nog veel tijd.
Onderdelen eend 2 cv
Ik had al een keer een motorkap, ja de orignele ribbelkap en wielkasten en enkele oude eenddeuren opgehaald in Normandie. Op een brocante kreeg ik nog deuren aangeboden, er stond er nog een in het pand toen we het kochten. Enfin ik heb nu een 13 tal deuren.
Maar ik voorzag te veel werk bij het restaureren van de ‘nieuwe’ carosserie ook. Mijn vrouw met de voorspelling dat het weleens 10 jaar kon duren voor hij op de weg zou komen kon wel eens gelijk krijgen. En onderdelen er bij kopen is ook niet goedkoop.Dit is een mooi project, maar dan voor over een paar jaar als ik meer tijd heb.
‘Nieuwe’ harde eend
Onlangs vertelde een kennis mij dat hij bij een Nederlander een eend te koop wist. De bodem is keihard. Hij is vrij compleet. Alleen achterin zit een deuk.
Ik zocht contact via het netwerk van Nederlanders hier. En jawel. Nico had de eend een jaar geleden gered. Die stond in een weiland, net een paar weken. Daarvoor had hij 35 jaar binnen gestaan, nadat er voor het laatst in 1981 mee gereden was. Maar er was binnen geen plek meer. Nico had inmiddels zelf ook weer ruimte nodig in zijn schuur en bood mij de eend aan voor dezelfde prijs waarvoor hij hem overgenomen had. Een vriendenprijs. Mijn maat Jan en ik togen op een warme zondag naar het westen van de Creuse, ruim 100 km ten westen van ons huis. Jans Tom Tom stond waarschijnlijk op de stand grote wegen vermijden, want we hebben de hele rit kleine binnenweggetjes gehad. Maar de Creuse is liefelijk glooiend mooi en bestrooid met mooie landhuizen en kasteeltjes. Dus dit was geen straf. We wisten de gemeente, maar het gehucht bleek in geen enkel navigatieapparaat te vinden. Ons voorbereidend op een lange zoektocht bleken we plots door het gehucht te rijden. Ik vroeg de weg aan een tiener die voor een boererij op de openbare weg trombone stond te spelen. Jan zag Spinvis op zijn t-shirt staan. “Frans hier is het.” Inderdaad. “U komt voor de eend van mijn vader?” Nico bleek nog niet thuis maar zijn vrouw hielp ons. We ontwaarden de eend in een overvolle schuur. Alleen oppervlakte roest hier en daar. Deze ga ik echt in de ratlook rijden. Blanke lak er over en klaar is Kees.
Deze is uit 1962. De motor zit er bij, die was er alleen uitgehaald. De motor had onlangs nog gelopen zie men. Er is een voorspatbord bij. De ander moet ik zoeken, maar ik wil alles in exact dezelfde kleur en patina. de stoelen/bankjes ontbreken. Daarnaast mist nog een en ander. Maar het is een vrij complete eend.
Toch ook nog een flinke klus
Een paar dagen later staan Jan en ik bij de eend. In mijn enthousiasme meende ik:
- motor inbouwen, wat onderdelen er bij zoeken
- banken zoeken,
- huifje er over
- blanke lak
- paar nieuwe banden
- misschien de tank ontroesten en klaar
Jan, die zeer technisch is haalde me in enkele zinnen weer op aarde:
“We moeten het chassis volgieten met een roestwerend middel. Ook van buiten moeten we het behandelen. “Oeps dacht ik. dan moet de carrosserie van het chassis af.
“En de oude remleidingen moeten er af, veel te gevaarlijk, Daar moeten nieuwe op.”Hij ging nog even door. Ik voorzie nu minimaal 100 uur werk. Ik kan de trekhaak van het andere chassis overzetten op deze. Dan kunnen we met het kleinste type rapido vouwwagen achter de eend gaan trekken over een paar jaar.
We blijven goede moed houden. Telkens als ik naar de eend kijk dan hoor ik het geluid al van een lopende motor. Dit komt goed! Alleen nog even een gesprekje met mijn vrouw. Zij wil m totaal restaureren.
2 Reacties to “Eend, 2cv opknappen kost veel tijd”
maart 10, 2017
StijnHallo Frans,
Mooi verhaal. We hebben een gelijkaardig verhaal. twee Dyanes in de schuur. Een wit oud wrak uit 1975 en een ratlook blauwe uit 1974.
Waar hebben jullie een stekje in de Auvergne? Wij zitten in Espinasse tussen Saint Gervais d’Auvergne en Pionsat.
februari 22, 2020
PijnenburgDag, dromen zijn bedrog. Kom je meestal te laat achter, blijf je met een leeg portemonnee gevoel zitten !